14 april 2013

Posted by Marcelien Posted on 14.4.13 | 1 comment

Lomography tips & tricks

Ik ben helemaal weg van lomografie. Ik hoor je al denken: 'lomo wat'? Lomografie is op een creatieve manier experimenteren met analogo fotografie. Daarbij horen deze tien gouden regels die eigenlijk geen regels zijn (alleen al daarom ben ik fan!):

1: neem je lomo-camera altijd mee. Maak er een gewoonte van om je camera altijd op zak te hebben! Zo mis je geen enkel moment en je neemt sowieso meer foto's van dagelijkse kleine dingen. En laat het net die kleine dingen zijn die je gelukkig maken!


2: gebruik je camera op elk moment van de dag. Neem foto's van zonnige momenten en onvergetelijke feestjes.

3: lomography is niet storend, maar is een deeltje van jezelf. Voor sommigen kan het een hele opdracht zijn om constant met een camera op zak te lopen en te zoeken naar details of die ene perfecte foto. Sta daar niet teveel bij stil, laat je camera deel uitmaken van je leven en leg al je gevoelens en herinneringen vast op foto.



4: shoot from the hip! Durf eens buiten de lijntjes te denken. Neem een foto vanuit een ongewoon oogpunt, fotografeer niet de hele omgeving maar er onderdeel ervan,... er zijn geen grenzen!


5: fotografeer van dichtbij en neem close-ups. Schenk aandacht aan kleine dingen en leuke details.



6: niet denken maar doen. De eerste indruk is vaak de beste... Wees snel en ga vooral af op je gevoel. Het voelt ook wel een beetje bevrijdend om impulsief en spontaan foto's te nemen.

7: regel zes en zeven zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: be quick! Het leven staat niet stil en bijzondere momenten zijn snel voorbij. Risico's nemen hoort bij het vak! Vlug een foto nemen is dus de boodschap.


8: lomography is onvoorspelbaar en dus ook heel spannend. Je weet nooit op voorhand hoe je foto's er precies zullen uitzien. De belichting, de kleuren, (onverwachte) double exposures,... het is altijd een beetje anders!

9: analyseer je foto's niet. Je komt altijd voor leuke en minder leuke verassingen te staan. Mijn eerste indrukken zijn vaak: wauw, wat een zalige foto, oh dat is jammer, te donker, he zo leuk!  En dan bekijk ik mijn foto's nog een keer. En nog een keer. Aan deze regel doe ik niet mee!



10: maak vooral je eigen regels. Doe waar je zin in hebt! Probeer vanalles uit: maak double exposures, gebruik een oud filmrolletje,... en geniet!


Ondertussen heb ik helemaal zin gekregen om nog meer foto's te trekken! 

Liefs,
Marcelien

Foto's: eigen foto's behalve foto 1 + inspiratie
Categories:

1 opmerking:

  1. Het mogen dat wel geen echte 'regels' zijn, ik ga ze toch maar eens opvolgen. Misschien is dit wel de remedie tegen mijn neem-je-foto's-zelf-depressie? Ik heb er alvast veel zin in gekregen :)

    BeantwoordenVerwijderen

  • rugzak makeover

  • DIY embroidery

  • DIY ringenhouder

  • Diy onderleggers